onsdag 23 december 2015

23 december: Bullkrans



Till jul måste jag bara ha bulla i en eller annan form. I år har jag gjort en julig bullakrans med en fyllning med alla mina favoriter.




Julig bullkrans

1 sats bulldeg

Fyllning:
100 g smör
100 g mandelmassa
100 g socker
1,5 tsk kanel
(russin och krossad mandel)

1 st ägg
Florsocker glasyr
Strössel

1. Först gör du en bulldeg. Jag använder alltid detta(klick) recept på bulldeg. Degen delade jag i tre delar. En del blir till en bullkrans och receptet på fyllning räcker till två kransar. 

2. Gör fyllningen. Knåda ihop socker, smör, mandelmassa och kanel. Kavla ut en del av degen till en stor rektangel och bred på hälften av fyllningen. Strö eventuellt över med russin och mandel.

3. Rulla degrektangeln till en "korv". Forma "korven" till en krans och låt jäsa i 45 minuter. Gör det samma med en till del av degen. Pensla med ägg och grädda sedan i ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna på galler.

4. Pynta med florsocker glasyr och strössel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar