söndag 20 december 2015

20 december: Jullimpa


I Norge säljs det inte limpa(ett sorts bröd) i butiken och det är verkligen något jag saknar. Jag brukar bunkra upp med limpa i Sverige men nu är lagret slut och vi skall inte handla i Sverige före jul. Jag blev väldigt glad då jag hittade detta recept på jullimpa som faktiskt smakar som limpa. Ingen jul utan limpa.


Jullimpa med smak av äpple (4 bröd)

2,5 dl vatten
2,5 dl äppeljuice
50 g jäst
1 dl sirap
1 tsk salt
50 g smör/margarin
5 dl jästbrödsmjöl (eller lantbrödsmjöl)
ca 11 dl vetemjöl
1 st ägg

1. Blanda vatten och juice, värm upp vattnet så att det är ca 37 grader (ljummet). Rör ut jästen i vätskn. Tillsätt sirap, salt och det mjuka smöret/margarinet. Tillsätt mjöet och blanda ihop.

2. Knåda degen, degen skall bli elastisk. Låt degen jäsa under en duk och på ett varmt ställe i ca 20 minuter.

3. Dela degen i fyra delar och forma till runda bröd. Placera bröden två och två på ett par plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa i en timme, eller tills bröden har dubblat i storlek.

4. Pensla bröden med ett uppvispat ägg. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter på 200 grader.

Receptet hittade jag här(klick) och är fritt översatt av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar